Nufnang Ads

Tuesday, July 30, 2013

Siakap Stim

Siakap stim ini adalah juadah berbuka saya pada Ramadan ke 20. Sebelum ni, kalau beli siakap lazimnya saya akan masak sweet sour atau pun sambal kerana itulah menu kegemaran anak2. Jemu dah aihh... Kali ini cuba buat stim pulak. Hasilnya agak memuaskan. Amir pun suka... tapi sebenarnya dia lebih suka masak sambal ler..

Saya hanya review blog2 masakan, tapi bila masak saya buat ikut suka.. mana yang ada yang masuk je.. lagi satu, saya tak guna pengukus pun, malas nak keluarkan. Saya guna gajet dapur kesayangan saya iaitu pemanggang ajaib. Ajaib le sangattt. Kalau malas tak jadi ajaibnyer...



Resepinya lebih kurang macam ni...

1 ekor siakap
2 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
2 biji tomato
1 batang karot
garam
daun sup
2 sudu minyak masak
2 cawan air
Limau nipis

Caranya:
Tumiskan bawang putih, bawang besar, halia dan serai yang dihiris. Tak tumis pun tak apa. Setelah kuning masukan air, agak2 je..
lepas tu masukkan sos tiram ,sos ikan dan garam. Biarkan mendidih.
Masukkan ikan dan karot. Biarkan mereneh sekejap. Kalau guna pemanggang ajaib sekejap je ikan dah masak. Last sekali masukkan tomato yang didadu. Biarkan 1 minit. Kemudian masukkan jus limau nipis. Adjust rasanya ikut selera anda.
Siap. Taburkan daun sup semasa menghidang..

Ini namanya resepi ikut suka....

No comments: