Nufnang Ads

Tuesday, July 23, 2013

Nasi Daging

Saya bukan pandai dalam hal buat nasi berperisa ni. Nasi lemak dan ayam aje yang biasa saya  buat, yang lain2 tu rasa macam susah aje. Memandangkan bulan puasa ni tahap kerajinan memasak agak tinggi, teringin lak nak cuba resepi yang tak pernah buat. Tambahan pula bila tengok resepi nasi daging ini, nampak macam mudah. Nak try le. 

Kelmarin saya pun cuba dan hasilnya memuaskan. Saya hanya buat 2 cawan beras aje, sebab yang nak makan hanya bertiga. Resepinya saya ambil dari blog Cahaya Cintaku. Saya suka blog ini kerana dia tunjuk langkah demi langkah. Sesuai sangat bagi orang macam saya.Mudah faham... Izinkan saya copy dan paste kat sini sebagai rujukan..

saya bukan blogger masakan, bab plating bukan perkara utama
terus snap dari dalam periuk je...

saya gandingkan nasi ini dengan air asam yang ambil dari blog ini juga, 
tapi lupa pulak nak snap


Bahan utama ( utk 6-8 org makan ):
~ 5 beras basmathi atau beras biasa/wangi

Bahan utk menumis di hiris nipis :
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 inci halia

Bahan2 lain :
1 sudu besar minyak sapi
1 sudu besar butter/marjerin
150 ml susu cair
2 sudu besar sos tomato/tomato puri
sup bunjut adabi
bunga lawang, kayu manis, buah pelaga
1 sudu besar serbuk kurma 
garam secukup rasa 
 2 kiub pati ayam knorr
air secukupnya..

Langkah pertama :
rebus daging kiub  bersama 7 cawan air , sup bunjut, rempah kurma ... rebus sampai daging empuk

Langkah seterusnya :
 masukkan butter dgn minyak sapi

Tumis bhn hirisan, bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga.. tumis sampai layu..
Kemudian, masukkan 2 sudu besar tomato puri.. kacau rata.

Masukkan pula susu cair.. kacau lagi..
akhir sekali, masukkan air rebusan daging bersama dagingnya sekali ke dalam periuk tumisan tadi.
 sukat dulu airnya.. guna pot sukatan beras td,  air rebusan dlm 6 pot saja kalau guna beras basmathi.

masukkan 2 kiub pati ayam knorr

Tuang terus ke dalam periuk nasi yg berisi beras td... masak nasi mcm biasa.. utk beras basmathi, level sukatan air bg 5 pot beras adalah di nombor 7
gembur2kan nasi tu sila guna garfu
siap dan boleh dihidangkan.

No comments: