Nufnang Ads

Monday, January 9, 2012

SAKIT, PENING, SUSAH, SENANG

Sakit, pening. susah dan senang semua datang dariNya. Redhalah dengan segala ketentuanNya, namun begitu kita juga digalakkan berusaha dan berikhtiar untuk mencari penawarnya.

Semalam aku ziarah kakak yang terlantar sakit. Sayu melihatnya yang hanya terlantar di katil tanpa dapat berkata-kata. Hanya air mata berbicara tatkala aku berbual dengannya. Aku pasti dia ingin berkata sesuatu padaku, tapi tidak mampu..kak, adik doakan kak akan cepat sembuh...

mungkinkah suatu hari nanti aku juga akan jadi seperti kakak, terlantar dikatil hanya menunggu maut menjemput..

Sejurus selepas itu aku menerima panggilan dari abang ketiga memaklumkan anaknya hafis (anak saudaraku) pula dimasukkan ke hospital. dugaan apakah ini? Hafislah anak saudara yang paling banyak membantuku tatkala kami membina rumah di kampung. sehingga kini pun dialah yang kami cari jika ingin sebarang bantuan. dia tidak pernah lokek untuk membantu...

melihatkan keadaannya, aku amat bersimpati. kata doktor tekanan darah terlalu tinggi. tapi.. hafis baru 30 tahun, tak mungkin dia menghidap penyakit berbahaya ini. mungkin juga dia meghadapi masalah peribadi yang menyebabkab dia terlalu banyak berfikir, jadi dia tidak dapat tidur. inilah penyebabnya... sabarlah hafis.. mak tam doakan hafis cepat sembuh dan tabahlah menghadapi setiap dugaan yang mendatang..

No comments: