Nufnang Ads

Sunday, May 25, 2014

Jeruk ekpress

Saya adalah penggemar jeruk, tidak kira buah apa, asal dijerukkan saya pasti suka. Kalau ke Penang, mesti saya akan beli jeruk Pak Ali sebagai bahan kudapan. Tapi, kadang2 makan jeruk yang diberi sering tersedak dan batuk2. Rasa terlalu berasid.. kalau sesiapa ada asthma, jangan la makan jeruk beli..

 Berikut cara2 nak buat jeruk segera, mudah, sedap dan tidak berasid..
Jom cuba..
Saya belajar cara nak buat dari seorang ustazah pada masa saya mula2 posting dulu2, 
26 tahun yang lalu..

saya guna pelam sala yang mengkal
basuh dan kupas kulit
tak mau yang masak

potong, saiz ikut suka

masukkan dalam tuppeware bertutup
taburkan garam secukup rasa

masukkan gula, 
sukatan gula ikut banyak mana buah
pandai2 ejas...


tutup tupperware
goncangkan tupperware tu, 
biar gula dan garam serata
masukkan dalam peti sejuk semalaman



keesokannya dan boleh makan
senangkan...









No comments: