Nufnang Ads

Sunday, February 24, 2013

Nat pokok getah

Hujan lebat membasahi bumi Perlis pagi minggu ini. Dah lama panas terik, hujan rahmat, tapi sekejap saja.. Selepas itu redup dan tenang sekali. Selepas selesai menghantar sibongsu ke pusat tusyen, kami berdua terus ke pasar tani di Kangar. Sebelum tu sempat breakfast nasi lemak di kedai berhampiran. Tak banyak yang dibeli kerana hanya tiga beranak saja di rumah.

Memandangkan hari masih awal, lagi pun tidak ada plan apa2, suami mengajak ke nat pokok getah. Saya memang suka bab jalan2 ni. Lagi pun dah lama sangat tak sana. Teruslah kami memecut ke Pauh. Saya rasa nat pokok getah ini adalah antara nat yng terbesar di Perlis. Sebelum lupa, nat adalah pekan sehari bagi orang perlis dan kedah. Uniknya nat di sini dalam kebun getah, gerai dibuat di antara pokok getah tu,  jadi suasananya redup, sangat selesa untuk membeli belah. Berhati-hati apabila berjalan nanti tersadung akar pokok getah. Terletak antara Pauh dan Arau. diadakan setiap hari Ahad, jam 7 pagi - 1.00 tengah hari.Di  kiri kanan jalan pun ada gerai, rasanya lebih satu kilometer.

Pelbagai barangan dijual, dari barang basah, ikan, ikan air tawar, sayur, kuih-muih, pakaian, pelbagai tudung, perkakas rumah, barang bundle, buah-buahan, ikan hiasan, pokok bunga, pinggan mangkuk dan macam2 lagi... bak kata orang mak dengan bapak yang tidak ada di sini. kalau ada haru tu..... Di sini juga disediakan tempat parking yang selesa dan dikenakan sedikit bayaran. 

Saya hanya tengok2 je... semua barang keperluan dah beli. Seronoknya berjalan hari ini kerana si bongsu tak ikut, kalau tidak masalah, cepat boring .... last saya beli buah dan 2 bungkus bihun sup...

Sesiapa yang berhajat datang ke Perlis, silalah ke nat pokok getah, lain dari yang lain...



pelbagai ulam-ulaman kampung


amboiii mak cik...








bihun sup utara

No comments: