Nufnang Ads

Sunday, October 24, 2010

Istilah ICT B Inggeris - B Melayu

Berikut beberapa istilah ICT yang sering digunakan oleh para pelajar. Lazimnya kita lebih selesa menggunakan istilah ini dalam B. Inggeris. Namun begitu, kamu juga perlu tahu istilah-istilah tersebut dalam B. Melayu. Kekadang bunyinya agak kelakar dan janggal pada pendengaran kita, jika ada dalam soalan nanti, harap kamu semua faham apa yang dikehendaki oleh soalan tersebut .

mouse - tetikus
keyboard - papan kekunci
save - simpan
printer - pencetak
input devices - peranti input
output devices - peranti output
scanner - pengimbas
software - perisian
hardware - perkakasan
delete - padam
hard disk - pemacu cakera keras
memory - ingatan
joy stick - kayu ria
storage - storan
Central processing Unit ( CPU) - Unit Pemprosesan Pusat
Electronic Mail - Mel Elektonik
Motherboard - Papan induk
Microfon - Pembesar suara
Random access memory - Ingatan capaian rawak
Read only memory - Ingatan baca saja
Graphic card - Kad grafik
Sound Card -Kad bunyi
Track ball - Bebola jejak

2 comments:

Anonymous said...

as salam.akhirnya berjaya dapat istilah ni.begini cikgu, saya cikgu ictl sebuah sek di Perak. saya nak bertanya, cikgu ada membuat nota ICTL tingkatan 1 & 2 ke dalam bahasa Melayu? saya tidak mahir nak menterjemahnya. maaf cikgu, pengkhususan saya dalam Biologi. ini email saya, adham.hafiz@yahoo.com

Anonymous said...

terima kasih cikgu.