Nufnang Ads

Monday, November 15, 2010

Hari Raya Aidil Adha

Aidil Adha tahun ini disambut amat sederhana. Hal ini disebabkan Aidil Adha jatuh pada pertengahan minggu. Hari sebelumnya aku masih bekerja. Pulang dari sekolah kira-kira 2.00 petang. berkemas ala kadar, kami bertolak ke Matrikulasi Perlis mengambil anak keduaku, sebelum meneruskan perjalanan ke kampung.

ketika mengisi minyak di pekan Arau, suamiku mengesan sesuatu yang tidak kena dengan kereta kami. Cecair merah mengalir keluar dari bonet depan. banyakkk. "kita kena check". Rupa2nya kipas aircon tidak berfungsi akibat dari meredah banjir tempohari. "mesti tukar", kata mekanik. Nak tak nak, kipas itu perlu ditukar sebelum meneruskan perjalanan. Ingatkan dalam lebih kurang RM200 tapi....(tak perlu dinyatakan). dengan muka kelat suamiku membayarnya.

Kami sampai dikampung kira-kira 5.30 petang. Rumah yang ditinggalkan kosong terpaksa dibersihkan dahulu sebelum menyediakan juadah. Nasib baik aku mempunyai anak2 yang telah dewasa yang mampu membantu mempercepatkan kerja.

Lebih bernasib baik, anak saudara aku, Siti telah membuat ketupat untukku (walaupun aku tidak memintanya, mereka amat memahami...). terima kasih Siti dan kakak iparku, Kak Mah. Aku hanya menyediakan rendang, gulai ayam dan pulut kuning pada malam itu. Itu saja yang mampu disediakan dalam masa yang amat terhad.




hanya ini yang mampu disediakan


siti (tengah)


Siti, Nasuha, angah






anak2 saudara menikmati pulut kuning dan gulai ayam aku



Walau apapun kami tetap menyambut Aidil Adha dengan gembira..

No comments: